سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 پیشنهاد کناره گیری جنتی از ریاست شورای نگهبان - کربلائیان

پیشنهاد کناره گیری جنتی از ریاست شورای نگهبان

پنج شنبه 88 فروردین 20 ساعت 2:0 عصر
نمایندگان مجلس روز گذشته برخورد دوگانه با استفاده از تریبون های عمومی در حمایت یا تخریب کاندیداها را غیرقابل قبول دانسته و از علی لاریجانی خواستند اگر رفتار احمد جنتی قابل قبول است، میکروفن های مجلس هم برای نطق های انتخاباتی روشن شود. مجلسی ها این سوال را مطرح کردند که چطور دبیر شورای نگهبان برای خود این حق را قائل شده که بی پرده از «محمود احمدی نژاد کاندیدا» حمایت و سایر رقبای وی را متهم به براندازی نرم کند، اما نمایندگان که از سوی وی گزینش شده اند حق ندارند از تریبون مجلس له یا علیه کاندیداها صحبت کنند. آنها تدابیر پیشگیرانه کشور را برای جلوگیری از کاهش اعتماد عمومی به سلامت انتخابات دوگانه عنوان می کردند.

چهره های مطرح اصولگرای مجلس دیروز این انتقادات را مطرح می کردند چرا که به استناد آنها دبیر شورای نگهبان تنها کسی است که از «حق ویژه» برای تایید کارنامه صلاحیت کاندیداها برخوردار است و اگر او از چنین تریبون روشنی می تواند استفاده کند پس علی لاریجانی هم اشتباه کرده و باید به تاسی از رئیس نهاد ناظر بر مجلس چنین حقی را برای نمایندگان هم قائل شود. و باز هم این موضوع سبب شد مجلسی ها سر شوخی گرفته که حتماً میکروفن دبیر شورای نگهبان دکمه خاموش ندارد چرا که بر اساس توافق صورت گرفته در بهارستان پاسخ هر نماینده یی که بخواهد له یا علیه کاندیدایی صحبت کند، خاموش کردن میکروفن است و کلید آن هم در دست هیات رئیسه مجلس است. دیروز حتی نگرانی از آنچه نمایندگان «نادیده گرفتن سخنان مقام معظم رهبری توسط جنتی می نامیدند، مانع از آن شد که در سخنان شان خطاب به دبیر شورای نگهبان مراعات رابطه «شمشیر داموکلس» و «رد صلاحیت» را کنند. اگر مهدی کروبی در نامه اش به جنتی او را به برخورد گزینشی با اظهارات مقام معظم رهبری متهم کرده و پرسیده مگر ممکن است سخنان رهبری به گوش وی نرسیده باشد. اما نمایندگان به رئیس شورای نگهبان توصیه اخلاقی می کردند که اگر او خود را ملزم به رعایت «نبایدهای» مورد اشاره رهبری نکنند، سوال های متعددی در افکار عمومی شکل خواهد گرفت که وجهه «دموکراسی» و «آزادی» را در نظام جمهوری اسلامی خدشه دار خواهد کرد.

بر همین اساس مجلسی ها دیروز به دو گروه تقسیم شده بودند؛ حامیان احمدی نژاد شیرین کام از اینکه جبران تریبون خاموش رایحه خوش در مجلس را تریبون همیشه روشن دبیر شورای نگهبان کرده و مصر بودند که سخنان رهبری تنها الزامی برای ایشان بوده و لزومی ندارد که دبیر شورای نگهبان از آن تاسی کند. در مقابل هم جمع وسیعی از اصولگرایان و اصلاح طلبان مجلس معتقد بودند جایگاه ویژه جنتی در تعیین سرنوشت انتخابات باید مانع می شد تا چنین رفتارهای پر حاشیه یی را انجام دهد.

به همین دلیل حتی پیشنهاد کناره گیری جنتی از سمت دبیری شورای نگهبان برای حمایت از احمدی نژاد بدون داشتن دغدغه های اینچنینی دیروز از سوی مجلسی ها هم مورد توجه قرار گرفت. بعضی از نمایندگان از این ایده استقبال و عنوان می کردند چنین پیشنهادی می تواند راه حل مناسبی برای پایان نامه های کروبی - جنتی باشد و برخی باز ابراز امیدواری می کردند تذکر سایر فقهای شورای نگهبان به جنتی مانع از آن شود این ماجرا در آستانه انتخابات دنباله دار شود. چنانچه ابراهیم نکونام از روحانیون برجسته مجلس و از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه دوره ریاست بر شورای نگهبان مادام العمر نیست، چنین تغییری را منوط به «صلاحدید» فقهای شورای نگهبان دانست. به گفته وی هر وقت این فقها صلاح ببینند که دیگر ریاست کنونی حاشیه انگیز بوده یا کارایی لازم را ندارد یا ماندن وی به صلاح نیست می توانند به چنین تغییری دست بزنند. عضو کمیسیون اصل 90 مجلس کمی راحت تر از سایر همکارانش مصر بود که روح قوانین جمهوری اسلامی ایجاب می کند هر فردی که نقش نظارت و اجرا در انتخابات ریاست جمهوری را دارد از مقام رهبری تاسی کرده و از مصادیق انتخاباتی حمایت نکند. در شرایطی که نکونام پیشنهاد «سکوت» را خطاب به دبیر شورای نگهبان می داد تا به گفته اش «عدالت» در مشی انتخاباتی کشور زیر سوال نرود اما برخی از حامیان اصولگرای احمدی نژاد خوشحال از سخنان جنتی، چنین «حقی» را برای این چهره سرشناس حامی رئیس جمهور قائل بودند که بتواند «آزادانه» نظرش را در مورد احمدی نژاد و رقبایش بدهد.

محمدرضا میرتاج الدینی روحانی اصولگرای عضو هیات رئیسه معتقد بود سکوت در برابر کاندیداها تنها منحصر به مقام معظم رهبری است و سایر مقامات عالی رتبه کشور حتی اگر در انتخابات ریاست جمهوری دخیل باشند «آزاد» هستند در مورد کاندیداها اظهارنظر کنند. این نماینده پیشنهاد پایان دوران ریاست دبیر شورای نگهبان را در جایگاه نمایندگان مجلس و سایر سیاسیون ندانست و تاکید داشت باید فقهای شورای نگهبان در این مورد به ارزیابی بپردازند.

هرچند در آستانه شب قدر، جنتی به خاطر رفتارهای سابق خود از همگان حلالیت طلبید اما گویا حتی این «ابراز ندامت» تنها شش ماه بیشتر نتوانست ماندگار باشد و بر همین اساس دفاع جنتی از احمدی نژاد سبب شد مهدی کروبی باز هم نتواند دست به قلم نبرده و نپرسد از دست دبیر شورای نگهبان به کجا می توان شکایت برد؟

مهدی کروبی نسبت به «تبدیل شورای نگهبان به یک حزب سیاسی» و «حمایت علنی دبیر این شورا از محمود احمدی نژاد» اعتراض کرد و افزود؛ «شورای نگهبان برای این تاسیس شده که اگر نهادی یا گروهی تخلفی را در انتخابات انجام داده به آن شکایت ببریم. اکنون ما از جناب آقای جنتی دبیر محترم شورای نگهبان به کجا شکایت بریم؟» وی همچنین هشدار داد درصورت «مشاهده هرگونه نشانه یی از تخلف و بی طرفی نهادهای اجرایی و نظارتی برخورد علنی می کنم و آن را با مردم و رهبری در میان می گذارم و اجازه نمی دهم در حق کسانی که از رای خود استفاده می کنند اجحاف و ظلم شود.»

کروبی در نامه اعتراض آمیز خود برای چندمین بار نسبت به اعمال نفوذ و تخلف انتخاباتی برای تعیین نتیجه انتخابات آینده ریاست جمهوری هشدار داد و به استناد اظهار حمایت دبیر شورای نگهبان از احمدی نژاد تاکید کرد؛ «هنگامی که پیر شورای نگهبان از نامزدی خاص در جمع ناظران دفاع می کند از ناظران جوان آن چه انتظاری می توان داشت که جز این دریابند که باید همان فرد خاص برنده انتخابات 22 خرداد باشد؟» وی افزود؛ «اگر جناب آقای جنتی از مقام عضویت در شورای نگهبان استعفا می دادند و در نقش رهبر یک حزب یا جناح سیاسی این گونه از نامزدی خاص تجلیل می کردند نه تنها از مواضع ایشان انتقاد نمی کردیم بلکه از اینکه به رفتاری شفاف دست زده اند از ایشان تقدیر می کردیم اما اکنون که قصد دارند شورای نگهبان را از نهادی قانونی به حزبی سیاسی تغییر دهند این حق را برای خود قائل هستیم که از سلامت انتخابات نگران باشیم.» احمد جنتی 83ساله است و سابقه وی در دفاع از احمدی نژاد در چهار سال گذشته قطور است، اما سخنان اخیر او در جمع ناظران شورای نگهبان و با لحن تند در برابر سایر رقبای احمدی نژاد، گویا سبب شده این بار پیشنهاد پایان دوران ریاست وی به طور جدی مطرح شود تا آنجا که یحیی زاده از دیگر روحانیون برجسته اصولگرا هم ابراز تعجب کرد که افرادی مانند جنتی که در راس چنین نهاد مهمی قرار دارند نباید چنین اشتباهات محرزی را انجام دهند. نماینده تفت و میبد سخنان اخیر جنتی را از این جهت اشتباه دانست که باید به توده مردم احترام گذاشت و اعتماد آنها را با این نوع سخنان تخریب نکرد. پیشنهاد یحیی زاده هم به دبیر شورای نگهبان این بود که سزاوار است از این جایگاه برای حمایت از فرد خاصی استفاده نشود و مقام معظم رهبری الگو قرار بگیرد. البته یحیی زاده معتقد بود جنتی چندان هم به ریاست شورای نگهبان اصراری ندارد و چند بار آمادگی خود را برای انصراف اعلام کرده که ظاهراً پذیرفته نشده است؛ «البته این عدم تغییر به این معنی نیست که تمام حرکات و رفتارهای جنتی الزاماً مورد تایید مقام معظم رهبری است اما تاکنون فقهای شورای نگهبان به تصمیمی برای تغییر نرسیده اند.» البته در کنار این دیدگاه چهره های اصولگرا، زارعی از دیگر نمایندگان رایحه خوش خدمت حامی احمدی نژاد از تمام چهره های سیاسی خواست به شعار «آزادی بیان» اعتقاد داشته باشند و تنها برای یک اظهار نظر جنتی چنین بلوایی به پا نکنند چرا که وی آزاد است در برابر سوال هایی که از او می شود، پاسخ دهد و نظرش را بگوید. به اعتقاد زارعی هر زمان جنتی اقدامی کرد که سلامت انتخابات مخدوش شد، باید مورد چنین انتقادات جدی قرار بگیرد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات دیگران [ نظر]