سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 اولین موضع کاخ سفید: بی قید و شرط با ایران مذاکره می کنیم - کربلائیان

چنانچه ایران از برنامه هسته ای خود دست بکشد از مشوق های پیشنهادی آمریکا همچون امکان عضویت در سازمان تجارت جهانی، سرمایه گذاری اقتصادی در این کشور و حرکت به سمت روابط عادی دیپلماتیک برخوردار خواهد شد.

کاخ شیطان

کاخ سفید در اولین بیانیه خود درباره ایران پس از روی کار آمدن باراک اوباما اعلام کرد: "رئیس جمهور جدید آمریکا بدون هرگونه پیش شرطی به دیپلماسی و مذاکرات «جدی و مستقیم» با ایران خواهد پرداخت."

به گزارش تیم خبری این وبلاگ به نقل از شبکه الجزیره، دولت جدید اوباما در بیانیه ای که روز چهارشنبه در وب سایت کاخ سفید منتشر شد به تشریح سیاست های خارجی خود در قبال ایران پرداخت و اعلام کرد: "باراک اوباما از دیپلماسی مستقیم با ایران بدون هرگونه پیش شرطی حمایت می کند."

براساس این بیانیه دولت اوباما قصد دارد از «قدرت دیپلماسی آمریکایی» برای بازداشتن ایران از آنچه برنامه هسته ای غیرقانونی، حمایت از تروریسم و تهدید علیه اسرائیل نامید، استفاده کند.

در این بیانیه آمده است: "در اجرای «دیپلماسی مذاکره» ما همکاری نزدیکی با متحدان خود خواهیم داشت. پیگیری مذاکره برای دستیابی به یک راه حل جامع در مورد ایران بهترین راه پیشرفت محسوب می شود."

این بیانیه با تکرار مشوق های پیشین دولت آمریکا به تهران در ازای دست کشیدن این کشور از برنامه هسته ای می افزاید: "چنانچه ایران از برنامه هسته ای خود دست بکشد از مشوق های پیشنهادی آمریکا همچون امکان عضویت در سازمان تجارت جهانی، سرمایه گذاری اقتصادی در این کشور و حرکت به سمت روابط عادی دیپلماتیک برخوردار خواهد شد."

با این حال این بیانیه هشدار می دهد که ایران در صورت ادامه رفتار «دردسرساز» خود شاهد افزایش تلاش های آمریکا در جهت تشدید انزوای اقتصادی و دیپلماتیک خواهد شد.

در دستور کار دولت جدید آمریکا آمده است: "اوباما بدون قید و شرط با دشمنان و دوستان آمریکا مذاکره خواهد کرد."

اعلام مواضع دولت جدید آمریکا و تمایل آن به مذاکره با ایران در حالی است که دولت بوش هرگونه گفت و گو با این کشور را مشروط به تعلیق برنامه هسته ای تهران کرده بود. از این رو تمایل اوباما به مذاکره با ایران یک چرخش آشکار در سیاست های آمریکا به شمار می رود، هرچند وی همزمان به قوی تر شدن «هویج ها و چماق ها» (مشوق ها و تحریم ها) معتقد است.

بیانیه جدید کاخ سفید در حالی است که روز گذشته سفیر روسیه در انگلیس از برگزاری اولین نشست گروه 1+5 پس از روی کارآمدن اوباما برای بررسی برنامه هسته ای ایران خبر داده بود. این نشست قرار است اوایل فوریه برگزار شود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات دیگران [ نظر]